تکنولوژی بیت کوین

اشنایی با بیت کوین

تکنولوژی بیت کوین

اشنایی با بیت کوین

اولین مفاهیم بیت کوین

تا کنون در مورد ارز های موجود در دنیا مطالب زیاده شنیده اید مانند ارزششان در مقایسه با دیگر ارز ها یا کشور هایی که از آنها استفاده می کنند و یا بانک ها یا موسساتی که آنها را حمایت و پشدی بانی می کنند. همه ی این ارز ها یا اسکناس بوده یا فلزات گران بها مانند طلا و نقره که به صورت فیزیکی تبادل می شوند و می توانید آنها را درون صندوقچه نگهداری کنید یا درون جیبتان بگذارید. اما الآن می خواهیم در مورد ارزی با شما صحبت کنیم که وجود فیزیکی ندارد و بصورت دیجیتالی تولید و تبادل می شود.تکنولوژی بیت کوین یکی از چند ارز دیجیتال است که تا کنون در دنیا عرضه شده و ارزش آن از همهی آنها بیش تر است.تکنولوژی بیت کوین مانند طلایی است که در وسط مقدار زیاد از سنگ قرار گرفته است و کسانی که بیت کوین را استخراج می کنند مانند معدن چی هایی هستند که با زند کلنگ به این سنگ ها، طلا را از وسط آن به بیرون می کشند. البته قابل ذکر است که هرچه تعداد این معدن چیان بیش تر می شود، لایه های سنگی دور طلا ها نیز افزایش میابد و استخراج آن سخت تر می شود.

 

تکنولوژی بیت کوین یک شبکه و ارز پرداخت جدید است. تراکنش های این شبکه به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه انجام می شود. این بدان معناست که ما برای انجام تراکنش ها به نهاد های متمرکز مانند بانک یا موسسات دیگر نیاز نداریم.

تفاوت بیت کوین با ارزهای قدیمی غیرمتمرکز بودن آن است. بیت کوین بر روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به اسم بلاک چین فعالیت می کند.

بلاک چین چیست ؟

برای فهم بیشتر بلاک چین می توانیم به مقاله «فناوری بلاک چین چیست؟» مراجعه کنیم. اما به زبان ساده ،در جهان امروز بیش از ۸۰ درصد امور زندگی ما به شرکت ها و سازمان های واسطه وابسته است. وقتی ما در بانکی حساب باز می کنیم یا وارد ایمیل شخصی خود می شویم، در حقیقت از سازمان های واسطه کمک گرفته ایم.

شرکت ها و سازمان های واسطه بر تمام اطلاعات ما کنترل دارند. مثلا وقتی به دوستتان در ایستاگرام پیام می هید در حقیقت این پیام را ابتدا برای پایگاه های داده اینستاگرام ارسال کرده و پایگاه داده اینستاگرام آن را برای دوست شما می فرستد.

 

در پایگاه های داده تکنولوژی بلاک چین، داده ها بین میلیون ها کامپیوتر توزیع شده اند و هیچ کس قادر به کنترل داده ها نیست و اگر شخصی بخواهد تکنولوژی بلاک چین را هک کند باید بیش از ۵۱ درصد از کامپیوتر های شبکه را که با رمزنگاری پیشرفته حفاظت شده اند را هک کند که تقریبا غیرممکن است. مثلا اگر توییتر روی بلاک چین اجرا شود هیچکس به جز شما نمی تواند توییت های خودتان را پاک کند، حتی مدیران توییتر. بلاک چین برای بسیاری از صنایع و مشاغل قابل استفاده است مانند رای گیری، پرداخت، سیستم های اداری، ذخیره قرارداد ها و …

 

تصور کنید اگر رای گیری در ایران با فناوری بلاک چین انجام شود. رای ها تنها در عرض یک ساعت بعد از رای گیری بدون نیاز به نیروی انسانی شمارش خواهند شد و به دلیل اینکه این کار روی تکنولوژی بلاک چین انجام شده است، هیچ گونه خطا یا تقلبی در رای ها امکان پذیر نیست.

 

به همین دلایل بیت کوین به سرعت محبوب شد و با سرعت به سمت قله های ارزش اقتصادی در حال حرکت است. بیت کوین بدون نیاز به ثبت نام و یا شرکت های واسطه می تواند تراکنش ها را خیلی سریع و راحت انجام دهد. امروزه فروشگاه ها و شرکت های بزرگ جهان قابلیت خرید با بیت کوین را فراهم کرده اند و یا در شرف پذیرش آن هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.